Ford Sierra RS500 legenda Grupy A, która wciąż triumfuje na torach Europy

Gdy w połowie lat 80. rywalizacja na torach wyścigowych nabrała nowej intensywności, Ford nie zamierzał pozostawać w cieniu konkurencji. Mający już doświadczenie ze sportem motorowym, ponownie zwrócił się ku sprawdzonemu partnerowi – firmie Cosworth – aby stworzyć maszynę zdolną do walki o najwyższe trofea w Grupie A. Tak narodziła się legenda: Ford Sierra RS Cosworth, a w swojej najbardziej bezkompromisowej odsłonie – RS500.

Homologacja wymagała wyprodukowania co najmniej 5 tysięcy egzemplarzy wersji drogowej, których montaż ruszył w 1986 roku w belgijskiej fabryce w Genk. Jednak prawdziwą perłą była seria 500 sztuk RS500, przygotowana z myślą o wyczynowym ściganiu. Za ich budowę odpowiadał Aston Martin Tickford, a proces homologacyjny zakończono latem 1987 roku. W porównaniu z wersją cywilną zmiany były głębokie i w pełni podporządkowane sportowi.

Reklama

Sercem RS500 był czterocylindrowy silnik turbo o wzmocnionym bloku, zdolny wytrzymać znacznie większe obciążenia. Zastosowano większą turbosprężarkę Garrett T04, wydajniejszy intercooler oraz dodatkowy zestaw wtryskiwaczy, wykorzystujący drugą listwę paliwową – w seryjnych autach niewykorzystywaną. Ulepszono układy dolotowe, paliwowe oraz smarowania i chłodzenia. Równie istotne były zmiany aerodynamiczne nadwozia, zwiększające docisk przy wysokich prędkościach.

Opisywany egzemplarz, przygotowany przez Rouse Sport, jest dziś wzorcowym przykładem dojrzałego samochodu wyścigowego Grupy A. Choć w latach swojej młodości nie zapisał bogatej karty startowej, w czasach współczesnych udowodnił swój potencjał. Zwycięstwa w prestiżowych imprezach, takich jak Silverstone Classic w 2017 i 2021 roku oraz triumf podczas Silverstone Festival w 2023, potwierdzają zarówno osiągi, jak i niezawodność konstrukcji.

Dziś ten Ford Sierra RS500 reprezentuje wszystko to, co najlepsze w historycznym sporcie motorowym: autentyczność, techniczną doskonałość i gotowość do walki. Z aktualną homologacją FIA ważną do 2027 roku, pozostaje otwartą przepustką do najbardziej prestiżowych europejskich serii historycznych – i żywym dowodem na to, że legenda Grupy A wciąż ma wiele do powiedzenia.

Szacowana cena samochodu na aukcji: 140 000 – 160 000 funtów.

Źródło, Zdjęcia: Bonhams|Cars | link do aukcji

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Hispano-Suiza - zapomniany rozdział ciężarowej historii luksusowej marki

Hispano-Suiza - zapomniany rozdział ciężarowej historii luksusowej marki

Następny wpis

BMW 335 Cabriolet - ostatni akord (przed)wojennej elegancji

Reklama