BMW 700 – małe auto, które uratowało markę przed upadkiem
W 1959 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie BMW zaprezentowało model 700, który stał się symbolem nowego kierunku w rozwoju marki. W tamtym czasie BMW znane było głównie z luksusowych modeli, takich jak BMW 501 nazywane barokowym aniołem, który miał podbić rynek premium. Jednak BMW 700, kompaktowy samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu, oznaczał odejście od tej strategii. Był to pierwszy model BMW zbudowany w oparciu o stalową konstrukcję monocoue, a jego sercem był zmodyfikowany silnik pochodzący z motocykla BMW R67.
Produkcja BMW 700 trwała pięć lat, od 1959 do 1965 roku, a w tym czasie z fabryki wyjechało około 188 tysięcy egzemplarzy. Warto zaznaczyć, że ten niewielki samochód dosłownie uratował markę BMW przed bankructwem. W tamtym czasie firma notowała straty na każdym sprzedanym egzemplarzu modelu 507, dlatego sukces sprzedażowy modelu 700 był kluczowy dla dalszego istnienia marki.
Jednym z najbardziej charakterystycznych wariantów był model Sport Coupé, który szybko zyskał popularność w środowisku sportów motorowych. Wersja drogowa tego modelu była wyposażona w silnik o mocy 40 koni mechanicznych, współpracujący z czterobiegową manualną skrzynią biegów.
BMW 700 Sport Coupé, z zapierającym dech w piersiach designem autorstwa Giovanni’ego Michelotti’ego, to samochód o ponadczasowej urodzie i niepowtarzalnym charakterze. W latach 80. XX w. samochód został odnaleziony i poddany renowacji, która trwała do początku lat 90. To wtedy BMW 700 Sport Coupé zyskało swój obecny czerwony kolor (poprzednio posiadał kolor szary) oraz częściowo skórzane wnętrze. W 2006 roku samochód trafił do kolekcji The Munich Masterpieces Collection, gdzie zyskał status unikatowego klasyka.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 30 000 – 50 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s