Citroën Méhari - lekkość, wolność i francuski urok na czterech kołach Citroën Méhari - lekkość, wolność i francuski urok na czterech kołach

Citroën Méhari – lekkość, wolność i francuski urok na czterech kołach

W świecie klasycznej motoryzacji niewiele jest samochodów, które potrafią tak doskonale uchwycić ducha swojego czasu, jak Citroën Méhari. Ten niezwykły pojazd, nazwany na cześć wytrzymałego i szybkiego dromadera z Sahary, był czymś więcej niż tylko środkiem transportu – stał się symbolem francuskiej fantazji, prostoty i radości z jazdy.

Zadebiutował w 1968 roku, w epoce swobody i eksperymentów, jako lekki samochód użytkowy oparty na sprawdzonym podwoziu Citroëna 2CV. Konstrukcja ta, znana z legendarnej trwałości i prostoty, posłużyła za fundament pojazdu, który odważył się myśleć zupełnie inaczej o formie i funkcji. Zamiast klasycznej stalowej karoserii zastosowano panele z tworzywa ABS – materiału odpornego na korozję, lekkiego i niezwykle praktycznego. Dzięki temu Méhari można było dosłownie spłukać wężem po dniu spędzonym na plaży lub po pracy w polu.

Reklama

Pod maską znalazł się dobrze znany, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 602 cm³ – dwucylindrowa jednostka, która może nie imponowała mocą, ale oferowała niezrównaną prostotę obsługi i urok typowy dla małych Citroënów. Niewielka masa własna i charakterystyczne miękkie zawieszenie zapewniały zadziwiający komfort i dzielność w terenie, a wersja 4×4, wprowadzona w 1979 roku, rozszerzyła możliwości tego lekkiego auta w sposób, który zadziwił niejednego kierowcę.

Projektanci Citroëna postawili na pełną modułowość – drzwi można było zdemontować w kilka chwil, przednią szybę złożyć na maskę, a brezentowy dach zwinąć niczym żagiel w żaglówce. Méhari mógł więc w jednej chwili przemienić się z roboczego wozu w samochód plażowy, idealny do leniwych przejażdżek wzdłuż wybrzeża.

Prezentowany egzemplarz został odrestaurowany przez specjalistów z 2CV Méhari Club Cassis, który jest w odcieniu Beige Hoggar. Nazwa koloru odwołuje się do spieczonych słońcem gór Hoggar w południowej Algierii, a wnętrze z marynistycznymi pasami i drewnianymi detalami budzi skojarzenia z francuskim wybrzeżem lat siedemdziesiątych – epoką lekkiej muzyki, wakacyjnych rejsów i słońca odbijającego się w chromach.

Citroën Méhari to samochód, który nie próbuje imponować ani mocą, ani luksusem. Jego siła tkwi w autentyczności i wrodzonym uroku. To ucieleśnienie idei, że motoryzacja może być radosna, nieskomplikowana i pełna wdzięku. Dziś, ponad pół wieku po debiucie, Méhari pozostaje ikoną stylu i wolności – lekkim duchem w świecie, który coraz częściej zapomina, jak cieszyć się prostą przyjemnością jazdy.

Szacowana cena samochodu na aukcji: 40 000 – 60 000 dolarów.

Źródło, Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Hudson Italia - amerykański sen w włoskiej formie

Hudson Italia - amerykański sen w włoskiej formie

Następny wpis
Narodziny legendy - Mercedes 35 HP i początek nowoczesnej motoryzacji

Narodziny legendy - Mercedes 35 HP i początek nowoczesnej motoryzacji

Reklama