Wśród samochodów wczesnego XX wieku niewiele konstrukcji łączy w sobie tak wyraźnie techniczną doskonałość, majestat formy i udokumentowaną historię najwyższej rangi, jak Daimler 57 HP Royal Limousine z 1910 roku, zabudowany przez renomowaną firmę karoseryjną Hooper. To nie tylko pojazd – to ruchomy symbol epoki, w której automobil stawał się narzędziem władzy, prestiżu i nowoczesności.
Prezentowany Daimler był jednym z trzech egzemplarzy modelu 57 HP zamówionych do floty brytyjskiej rodziny królewskiej. Zamówienie złożył jeszcze jako książę Walii przyszły król Jerzy V, a dostawa nastąpiła w czerwcu 1910 roku. Samochód, oznaczony numerem podwozia TD 6314, otrzymał monumentalne nadwozie limuzyny, którego proporcje do dziś budzą respekt: ponad 5 metrów długości i przeszło 2,2 metra wysokości. Hooper, nadworny dostawca karoserii, nadał mu formę elegancką, lecz bez ostentacji – godną monarchii.
Sercem pojazdu był imponujący, sześciocylindrowy silnik Knighta o pojemności 9,7 litra, wykorzystujący innowacyjny wówczas rozrząd tulejowy. Konstrukcja ta zapewniała wyjątkową kulturę pracy i ciszę, cechy szczególnie cenione w pojazdach ceremonialnych. Co ciekawe, podczas oficjalnych przejazdów król Jerzy V i królowa Maria korzystali z dodatkowych siedzeń typu „jump seats”, by lepiej prezentować się zgromadzonym tłumom – detal ten nadaje historii samochodu wyraźnie ludzki wymiar.
Po latach służby królewskiej limuzyna trafiła w ręce samego Charlesa Y. Knighta, twórcy zastosowanego w niej silnika. W latach 20. XX wieku została przewieziona do Stanów Zjednoczonych, gdzie służyła jako eksponat promocyjny marki Willys-Overland, podkreślający trwałość i niezawodność technologii Knighta. Deklarowany przebieg ponad 177 tysięcy mil był najlepszą reklamą inżynierii epoki.
Dalsze losy Daimlera to pasmo troskliwej opieki kolekcjonerskiej: od muzeum hrabstwa Los Angeles, przez zbiór Lindleya Bothwella, aż po kolekcję Roberta E. Petersena. Sprzyjający klimat Kalifornii oraz brak gruntownej renowacji sprawiły, że samochód zachował się w niemal nienaruszonym stanie, z licznymi oryginalnymi elementami i tabliczką karoseryjną potwierdzającą królewskie przeznaczenie.
Dziś Daimler 57 HP pozostaje jednym z najcenniejszych i najbardziej autentycznych świadków „epoki mosiądzu” (eng. brass era) – monumentalnym, technicznie wyrafinowanym i przesyconym historią, która wciąż przemawia z pełną siłą.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 350 000 – 450 000 dolarów.
Źródło, Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji