Opel Kadett E świętuje swoje 40. urodziny
W tym roku Opel Kadett E obchodzi swoje 40. urodziny. Piąta generacja Kadetta, wprowadzona na rynek jesienią 1984 roku, szybko zdobyła serca kierowców na całym świecie. Dzięki nowoczesnemu designowi, innowacyjnej technologii i zróżnicowanym wersjom nadwozi, Kadett E stał się bestsellerem.
Projektowanie Kadetta E rozpoczęło się w 1979 roku, a inżynierowie Opla, po pięciu latach pracy i testów, stworzyli pojazd, który przedefiniował klasę kompaktowych aut. Wyróżniał się on aerodynamiczną sylwetką, co przyczyniło się do jego sukcesu zarówno na rynku, jak i na torach wyścigowych. Współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,32 czynił go najopływowszym samochodem kompaktowym swoich czasów. Dla wersji sportowej GSi, współczynnik ten wynosił zaledwie 0,30, co było rekordowym wynikiem w latach 80.
R e k l a m a
Kadett E był dostępny w wielu wariantach nadwoziowych – od klasycznych hatchbacków po eleganckie kombi, a nawet kabriolet zaprojektowany przez włoskiego mistrza designu Nuccio Bertone. Wersje te spełniały oczekiwania zarówno zwykłych kierowców, jak i miłośników sportowej jazdy. Opel stworzył również wersję użytkową – Kadett Combo, która była idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców.
Kadett E to nie tylko wszechstronność i praktyczność, ale także adrenalina. Wersja GSi była marzeniem każdego entuzjasty motoryzacji. Wyposażona w silnik 1,8 litra o mocy 115 KM, a później w jeszcze mocniejsze jednostki, GSi osiągał przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie siedem sekund. Wersja wyścigowa Kadetta GSi 16V, z silnikiem o mocy 250 KM, triumfowała w wyścigach, zdobywając prestiżowe tytuły, takie jak Niemieckie Mistrzostwo Rajdowe w 1989 roku.
Kadett E to ostatnia generacja, która nosiła tę historyczną nazwę. W 1991 roku Opel zmienił nazwę modelu na „Astra”, kontynuując sukcesy w segmencie kompaktowym. Model ten był nie tylko bestsellerem, ale również zdobywcą prestiżowych nagród, takich jak „Złota Kierownica 1984” i tytuł „Europejskiego Samochodu Roku 1985”.
Źródło/Zdjęcia: Opel