Renault Evado, zaprezentowany podczas salonu w Genewie w 1995 roku, był jedną z najbardziej intrygujących prób zdefiniowania na nowo rodzinnego samochodu kombi u schyłku XX wieku. W czasach, gdy rynek dopiero przygotowywał się na ekspansję minivanów i SUV-ów, to właśnie klasyczne „kombi” pełniło rolę uniwersalnego pojazdu rodzinnego. Evado pokazał, że praktyczność może iść w parze z elegancją, technologiczną finezją i wyrazistą tożsamością.
Projektanci Renault odważnie odeszli od użytkowego charakteru typowego dla tego segmentu. Sylwetka Evado zachwycała płynną linią nadwozia, z przodem pozbawionym wyraźnego podziału na zderzak, lampy i atrapę chłodnicy, tworząc harmonijną, niemal rzeźbiarską całość. Tylna szyba zintegrowana z lampami podkreślała lekkość formy, a boczne listwy stylizowane na amerykańskie „woodies” dodawały całości subtelnego ukłonu w stronę klasyki motoryzacji.
Wnętrze konceptu było równie śmiałą deklaracją ambicji marki. Kabina oferowała niespotykaną wcześniej w kombi przestrzeń i komfort, wzbogacone o nowatorskie rozwiązania. Elektrochromatyczne1 szyby umożliwiały płynną regulację przyciemnienia, nadając wnętrzu atmosferę nowoczesnego salonu na kołach. Wyposażenie dopasowano do potrzeb całej rodziny: z przodu umieszczono system nawigacji Carminat – prawdziwą rzadkość w tamtych latach; w drugim rzędzie znalazła się konsola audio umożliwiająca indywidualne słuchanie płyt CD; a trzeci rząd skrywał sprytnie wkomponowany schowek. Wszystko to obszyte elegancką kombinacją skóry i tkaniny, tworząc wnętrze równie praktyczne, co reprezentacyjne.
Pod maską znajduje się benzynowa jednostka o poj. 1800 cm3 typu F3PD. Jako pełnoprawny samochód koncepcyjny Evado nie posiada numeru VIN i nigdy nie został dopuszczony do ruchu drogowego we Francji. Czy w Polsce uda się go zarejestrować jako zabytek? – zobaczymy. Mimo to jego doskonały stan zachowania pozwala dziś w pełni docenić odwagę i wizjonerskie podejście twórców.
Evado pozostał jedynie zapowiedzią przyszłej Laguny Nevada, ale jego rola była znacznie większa: udowodnił, że kombi może być nie tylko praktyczne, lecz także pełne stylu i charakteru. Dla miłośników klasycznej motoryzacji pozostaje fascynującym świadectwem epoki, w której wyobraźnia projektantów potrafiła wyprzedzać codzienność o całe lata.
Źródło, Zdjęcia: Artcurial
Dodatkowa informacja nt. samochodu
Samochód był do kupienia w ramach prowadzonej aukcji wyprzedaży kolekcji Renault, więcej na ten temat możecie przeczytać na Perły francuskiej motoryzacji – historyczna wyprzedaż kolekcji Renault, a jego cena szacowana była między 6000, a 10000 euro, ostatecznie stanęło na 15050 euro. Aukcję wygrała firma z Polski (House of Classics) i niebawem samochód trafi do kraju.
- Elektrochromatyczne szyby, zwane też inteligentnymi szkłem, to panele zmieniające swoją przezroczystość pod wpływem niewielkiego napięcia elektrycznego, dzięki specjalnej warstwie z ciekłymi kryształami (PDLC) lub tlenkami metali. W stanie bez zasilania są matowe/nieprzezroczyste (rozpraszają światło), a po podłączeniu prądu stają się przezroczyste, co pozwala kontrolować prywatność i ilość wpadającego światła bez potrzeby rolet, zyskując na komforcie i estetyce. ↩︎