„Strefa Czystego Transportu” w Warszawie – co mieszkańcy powinni wiedzieć
Rada miasta st. Warszawy po intensywnej debacie przyjęła projekt Strefy Czystego Transportu (SCT) w stolicy, wzbudzając jednocześnie kontrowersje wśród mieszkańców. Decyzja, mimo licznych głosów sprzeciwu, została ostatecznie podjęta na sesji rady miasta 7 grudnia 2023 r.
Kluczowe elementy projektu SCT
Projekt SCT ma na celu poprawę jakości powietrza w Warszawie poprzez ograniczenie ruchu pojazdów o niskiej emisji spalin. Strefa obejmuje obszar miasta, a pojazdy poruszające się po niej muszą spełniać określone normy czystości spalin lub daty produkcji, zgodne z normą EURO.
R e k l a m a
Wśród wyjątków znajdują się służby, pojazdy niepełnosprawnych, autobusy szkolne, pojazdy zabytkowe i specjalne, oraz przypadki losowe, gdy wjazd do strefy jest możliwy przez cztery dni w roku bez konieczności uzyskiwania zgody.
Krytyka i poprawki
Podczas sesji rady, radni przegłosowali projekt, mimo licznych głosów mieszkańców przeciwnych inicjatywie. Poprawki wprowadzone przez radnych KO dotyczyły zmniejszenia zasięgu strefy i precyzyjnego określenia zakazu wjazdu dla właścicieli pojazdów.
Warunki wjazdu do SCT
Od 1 lipca 2024 r. do strefy będą mogły wjechać pojazdy z silnikiem spalinowym, spełniające normę Euro 2 lub wyprodukowane po 1997 roku. Dla silników Diesla wymagana jest norma Euro 4 lub produkcja przed 2006 rokiem.
Ulgi dla mieszkańców
Osoby zamieszkałe wewnątrz strefy, płacące podatki w Warszawie, zwolnione są ze spełniania wymagań strefy do stycznia 2028 r. Osoby powyżej 70. roku życia, które były właścicielami pojazdów do czasu uchwalenia SCT, są zwolnione dożywotnio.
Elektroniczna kontrola i kara za naruszenia
Gminy otrzymały możliwość elektronicznej kontroli strefy za pomocą kamer rejestrujących tablice rejestracyjne. Wjazd do strefy przez cztery dni w roku jest możliwy bez zgody, a system karze za naruszenia w postaci mandatu w wysokości 500 zł.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie to krok w kierunku poprawy jakości powietrza, choć spotkała się z opozycją części społeczeństwa. Kluczowe zasady wjazdu i kary za ich naruszenie są jasno określone, a mieszkańcy mają czas na dostosowanie się do nowych regulacji do 2028 roku. Kontrowersyjna decyzja rady miasta będzie śledzona przez społeczność z uwagą, a ewentualne zmiany w przyszłości pozostają otwarte.
Źródło/Grafika: UM Warszawa