Star 20 – pierwsza polska ciężarówka
W kwietniu 1946 roku, na najwyższym szczeblu państwowym, podjęto strategiczną decyzję o skonstruowaniu i rozpoczęciu produkcji nowej polskiej ciężarówki. Po II wojnie światowej, Polska potrzebowała solidnych pojazdów do prac przy odbudowie kraju. Centralne Biuro Badań i Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego nr 5 (CBBK-5) w Łodzi przygotowało szczegółową dokumentację techniczną pojazdu, a prace nad konstrukcją rozpoczęły się już jesienią tego samego roku.
Zespół konstrukcyjny, składający się z doświadczonych pracowników Biura Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii, pod kierownictwem Mieczysława Dębickiego, rozpoczął projektowanie. Rama, zawieszenie, silnik, kabina i skrzynia ładunkowa – każdy element był starannie zaprojektowany przez specjalistów, takich jak: Jerzy Werner, Jan Werner czy Stanisław Panczakiewicz.
W czerwcu 1948 roku, po intensywnych pracach i próbach, zaprezentowano prototyp Stara 20 w Warszawie. Pojazd wyróżniał się nowoczesną kabiną wagonową, a jego produkcję zdecydowano się uruchomić w Zakładach Starachowickich. Ten moment był preludium do narodowego sukcesu – narodziła się Fabryka Samochodów Ciężarowych „Star”.
Początki produkcji były skromne, ale systematycznie rozwijające się, osiągając 50 000 egzemplarzy do końca produkcji. Star 20 wyposażono w polski 6-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 85 KM, co zapewniało niezbędną siłę do transportu ciężkich ładunków. Jednostka napędowa była połączona z manualną skrzynią biegów.
Nadwozie Stara 20 osadzone zostało na podłużnicowej ramie spawanej, co gwarantowało wytrzymałość i trwałość pojazdu. System zawieszenia oparty na półeliptycznych resorach piórowych zapewniał stabilność na drodze. Wprowadzono także nowości, takie jak importowana przekładnia kierownicza firmy FIAT-Mammano.
Produkcję rozszerzono o różne wersje, w tym ciągnik siodłowy Star C60, który zadebiutował na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1950 roku. Kolejne modyfikacje obejmowały ciężarówki samowyładowcze, furgony, ciężarówki pożarnicze i autobusy. Szeroka gama zastosowań przyczyniła się do zwiększenia popularności Stara 20.
W 1955 roku pojawiły się prototypowe autobusy Star N50, N51 i N52, korzystające z elementów jezdnych i napędowych Stara 20. W tym samym roku zaprezentowano również prototypowy autobus Star Jot 55, który kontynuował sukcesy modelu Star 20.
Historia Stara 20 to nie tylko opowieść o ciężarówce, ale także o narodowej determinacji i umiejętności inżynieryjnych. Jego wszechstronność i niezawodność uczyniły go ikoną polskiego przemysłu motoryzacyjnego, przynosząc dumą i postęp w powojennej Polsce.
Źródło: Wikipedia, Foto: NAC