Benz Spider w deszczu i chwale - legendarny weteran podbija rajd z Londynu do Brighton Benz Spider w deszczu i chwale - legendarny weteran podbija rajd z Londynu do Brighton

Benz Spider w deszczu i chwale – legendarny weteran podbija rajd z Londynu do Brighton

Jesienna mgła nad Tamizą i przeszywający angielski deszcz są w stanie zniechęcić niejednego kierowcę. Jednak nie legendę. Ponad 120-letni Benz Spider (1901 r.), perła fabrycznej kolekcji Mercedes-Benz Classic, w niedzielę 2 listopada 2025 roku bez wahania pokonał blisko stukilometrową trasę historycznego przejazdu RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run, docierając do morskiego kurortu Brighton niczym dżentelmen na honorowym pokazie swojej niezłomności.

To wydarzenie – najstarsza na świecie nieprzerwanie organizowana impreza automobilowa – pozostaje żywym hołdem dla początków motoryzacji. Dziś widzimy w nim romantyzm epoki, lecz w 1896 roku miał charakter rewolucyjny: uczestnicy upamiętniali zniesienie słynnego „Red Flag Act”, prawa nakazującego pieszemu iść z czerwoną flagą przed pojazdem mechanicznym. Otworzyło to drogę do podniesienia limitu prędkości poza obszarem zabudowanym do zawrotnych 22,5 km/h – tempa, które wówczas zwiastowało nadejście nowej ery mobilności.

Reklama

W tamtym symbolicznym przejeździe uczestniczył sam Gottlieb Daimler, będący gościem honorowy, jadący trzykonnym automobilem Daimler Vis-à-Vis, który należał do jego przyjaciela Fredericka R. Simmsa. To właśnie Simms, wspólnie z Charlesem Harrington-Moore’em, założył rok później Automobile Club of Great Britain and Ireland – późniejszy Royal Automobile Club. Ich praca na rzecz swobód dla pojazdów mechanicznych stworzyła fundament brytyjskiej kultury automobilowej.

Dziś ich dziedzictwo żyje w szumie starodawnych silników i stukocie kół maszyn sprzed 1904 roku – bo tylko takie mogą uczestniczyć w rajdzie. Każdego roku ponad trzysta pojazdów, od dwukołowych konstrukcji po wczesne automobile o różnorodnych napędach (parowe, elektryczne i benzynowe), wyruszają o świcie z Hyde Parku w chwili, gdy na znak tradycji rozdzierana jest symboliczna czerwona flaga.

W tym roku Mercedes-Benz Classic zaprezentował nie tylko Benz Spider’a, ale także prestiżowy model – Mercedes-Simplex 28/32 KM (1904 r.), przypominając publiczności, jak śmiałe i rewolucyjne były pierwsze konstrukcje marki. Wystawa w centrum Londynu i wcześniejsze przygotowania na torze Mercedes-Benz World w Brooklands stworzyły scenę dla pokazania, że historia Mercedesa to nie wyblakłe fotografie, lecz żywa opowieść o inżynieryjnej odwadze.

Nieprzypadkowo tegoroczna edycja stanowiła przedsmak roku jubileuszy. Już w 2026 niemiecki producent będzie świętować 140-lecie narodzin automobilu – od dnia, gdy Carl Benz złożył słynny patent na swój trójkołowy pojazd w styczniu 1886 roku. To także stulecie marki Daimler-Benz AG, powstałej po połączeniu Daimler-Motoren-Gesellschaft oraz Benz & Cie. w 1926 roku. Ów połączenie w późniejszym okresie dało początek nowej marce – Mercedes-Benz.

Źródło, Zdjęcia: Mercedes-Benz

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Król weteranów - Talbot 12/16 HP Brougham i jego ponadczasowa klasa

Król weteranów - Talbot 12/16 HP Brougham i jego ponadczasowa klasa

Następny wpis
Alpine A110 - francuska błękitna strzała

Alpine A110 - francuska błękitna strzała

Reklama