| Zabytkowe samochody - Stare motocykle - Oldtimery - Youngtimery
header Start Historia Motoryzacji Moto Ciekawostki Polska Motoryzacja Rajdy i Zloty Światowa Motoryzacja


Muzea Motoryzacji w Polsce   Kluby i fankluby motoryzacyjne w Polsce   



Prototyp ŠKODA typ 955 – na drodze od Tudora do Sedana

Dodał: Piotr
31 stycznia 2012, godz. 08:50 | Kategoria: Nowości w serwisie, Prototypy - Osobowe, Światowa motoryzacja, Zdjęcia.

Jeśli zainteresowała Cię ta informacja, możesz ją skomentować na dole strony.


Komunistyczny przewrót w Czechosłowacji z początku 1948 roku postawił zakłady ŠKODA przed wielką niewiadomą. Nowo powstały układ polityczny, nie wróżył niczego dobrego.

Jak pokazał czas, w przypadku ŠKODY najgorszy z potencjalnych scenariuszy na szczęście się nie ziścił. Obawy przed zmarginalizowaniem potrzeb fabryki, jak również powszechnie stosowanymi zmianami profilu i nazw przedsiębiorstw, odeszły w cień po deklaracji nowej władzy o utrzymaniu marki ŠKODA wraz z czytelnym potwierdzeniem jej statusu silnego producenta samochodów własnej konstrukcji.

ŠKODA typ 955

Fot. Skoda | ŠKODA typ 955

Tym czytelnym potwierdzeniem miał być nowoczesny model samochodu średniolitrażowego. Konstruktorzy i grupa inżynierów kierowana przez mistrza Josefa Velebneho, mieli za zadanie wykorzystać maksymalnie dużo elementów konstrukcyjnych z modelu Tudor i zminimalizować koszty ich adaptacji, pod kątem produkcji wielkoseryjnej.
Całkowicie nowe miały być nadwozie i wnętrze pojazdu – zgodne z zagranicznymi trendami, modne, pozbawione elementów drewnianych, niewymagające modernizacji przez minimum pięć lat produkcji, wreszcie trafiające w gusta odbiorców na rynkach zagranicznych. Misją nowego projektu było przede wszystkim dostarczenie gospodarce dewiz, a w dalszej kolejności zaspokojenie potrzeb transportowych sektorów administracji, przedsiębiorstw państwowych i służb specjalnych.

ŠKODA typ 955

Fot. Skoda | ŠKODA typ 955

Inżynierski kolektyw zakładów AZNP w Mlada Boleslav, jak zwykle sprawnie i profesjonalnie podszedł do powierzonego zadania. Po kilku miesiącach, pracownia nadwozi zapełniła się makietami w skali 1:20, nieco później okazalszymi, posiadającymi znacznie więcej szczegółów, w skali 1:5. Te ostatnie przeszły szeroko zakrojone testy w tunelu aerodynamicznym, także porównawcze, z makietami modelu 1102.
Wyniki prób zaowocowały korektami kształtów i jeszcze w roku 1949 przystąpiono do budowy modeli wzorcowych.
Pierwsze jeżdżące prototypy, zbudowane w roku 1950 na podwoziu Tudora 1102 o niewielkim rozstawie osi, wyróżniała skrócona część tylna nadwozia i bardziej stromo opadająca pokrywa bagażnika. Właśnie tę fazę projektu przedstawiają załączone zdjęcia.

ŠKODA typ 955

Fot. Skoda | ŠKODA typ 955

Prototypy te poprzedzały bezpośrednio model seryjny, nazwany oficjalnie ŠKODA 1200 oraz potocznie ‚Sedan’ – zbudowany na podwoziu o wydłużonym rozstawie osi i wprowadzony do seryjnej produkcji w połowie 1952 roku.

ŠKODA typ 955

Fot. Skoda | ŠKODA typ 955

Źródło: Skoda Auto Polska


1 895 odsłon

Dodaj komentarz

*


* Wszystkie dodawane komentarze są moderowane.
* Komentarze zawierające obraźliwe i wulgarne słowa, reklamy, itp. będą usuwane.
* Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w serwisie gravatar.com
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników bloga. Automobilia.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeżeli którykolwiek z postów na blogu łamie dobre obyczaje, powiadom o tym » kontakt

Ostatnio dodane


Dziennik miłośnika starej motoryzacji © 2013 Automobilia.pl

Informacja o plikach cookies
Ta strona umieszcza w Twoim urządzeniu różne informacje, w tym tzw. cookies, które kontroluje tylko ona. Z niektórymi z nich potem się kontaktuje. Robi to w celu dostosowania się do Twoich preferencji informacyjnych lub konsumpcyjnych (analizując statystykę Twojej aktywności na stronie, dobierając reklamy, przeciwdziałając nadużyciom). Ustawienie lub pozostawienie ustawienia Twojej przeglądarki akceptującego takie umieszczanie i kontakt oznacza wyrażenie przez Ciebie zgody na taką praktykę. Więcej o powyższym, a także o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Polityce prywatności.

[X] Zamknij