Alfa Romeo RZ - rzadki roadster projektu Zagato z lat 90. Alfa Romeo RZ - rzadki roadster projektu Zagato z lat 90.

Alfa Romeo RZ – rzadki roadster projektu Zagato z lat 90.

W latach 90., gdy świat motoryzacji szukał nowych dróg, Alfa Romeo i legendarne studio Zagato postanowiły stworzyć coś, co miało być hołdem dla włoskiego designu, technicznej odwagi i limitowanej ekstrawagancji. Tak narodziła się Alfa Romeo RZ – otwarta wersja wersji SZ, auta, które do dziś wzbudza skrajne emocje. Dla jednych to designerski koszmar, dla innych – absolutna ikona epoki.

Model RZ (Roadster Zagato), zaprezentowany po raz pierwszy w 1992 roku, był rozwinięciem koncepcji SZ (Sprint Zagato), czyli nietypowego coupé, które zadebiutowało trzy lata wcześniej. Obydwa auta powstały jako efekt współpracy Alfa Romeo, Zagato oraz FIAT Centro Stile. Za pierwsze szkice odpowiedzialny był Robert Opron – ten sam, który wcześniej pracował nad modelami Citroëna SM, czy CX.

Reklama

Choć stylistyka SZ i RZ była bezkompromisowa, to właśnie RZ – z otwartą karoserią i jeszcze bardziej wyrazistym wyglądem – przyciągał największą uwagę. Kanciaste linie, niski profil, masywny tył i charakterystyczne, szerokie tylne nadkola sprawiają, że RZ do dziś wygląda jak koncept-car, który przypadkiem trafił na drogę.

RZ bazował na podwoziu Alfy 75 – modelu, który dzięki sportowym ambicjom idealnie nadawał się jako baza dla limitowanego sportowego wozu. Karoserię wykonano z formowanego tworzywa sztucznego, co zapewniło nie tylko niską masę, ale też niecodzienny wygląd. Produkcją nadwozia zajmowała się firma Carplast, a całość składano w zakładzie Zagato w Terrazzano di Rho.

Sercem samochodu był silnik V6 o pojemności 2959 cm³, generujący 210 KM. Jednostka ta, znana miłośnikom marki jako „Busso”, uchodzi za jeden z najlepiej brzmiących silników swoich czasów. Dzięki niskiej masie i dopracowanej aerodynamice (współczynnik oporu powietrza 0,30 Cd), RZ rozpędzał się do imponujących 244 km/h.

Zawieszenie zostało dostrojone przez inżyniera Giorgio Piantę – byłego menedżera zespołów rajdowych FIAT i Lancii. Rezultat? Doskonałe prowadzenie i przyczepność – testy wykazały przeciążenia boczne sięgające 1,4G. Co ciekawe, mimo obecności wspomagania kierownicy, samochód nie miał systemu ABS, co podkreśla jego analogowy charakter.

Opisywany egzemplarz RZ w kolorze Giallo Ginestra (nr 113 z 278 wyprodukowanych) to auto z bogatą i dobrze udokumentowaną historią. Z fabryki wyjechał w kwietniu 1993 roku, a na przestrzeni lat przeszedł przez ręce kilku entuzjastów we Włoszech, Niemczech i Francji. Każdy z właścicieli dbał o niego z odpowiednią starannością, serwisując auto u specjalistów od silników Busso.

Wyprodukowano zaledwie 278 sztuk Alfy Romeo RZ. Dziś to nie tylko motoryzacyjna ciekawostka, ale pełnoprawny klasyk, który uosabia ducha lat 90. – odwagi, stylu i pasji tworzenia bez kompromisów. W czasach, gdy wiele aut wygląda podobnie, RZ wciąż pozostaje nie do pomylenia z niczym innym.

Szacowana cena samochodu na aukcji: 80 000 – 120 000 euro.

Źródło, Zdjęcia: Bonhams|Cars | link do aukcji

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Luftgekühlt - święto chłodzonych powietrzem Porsche na Wschodnim Wybrzeżu

Luftgekühlt - święto Porsche chłodzonych powietrzem na Wschodnim Wybrzeżu

Następny wpis
Od piwnicy uniwersytetu do historycznego biegu - Opel Darracq debiutuje w Londynie

Od piwnicy uniwersytetu do historycznego biegu - Opel Darracq debiutuje w Londynie

Reklama