Pod koniec XIX wieku świat dopiero budził się do idei pojazdu, który potrafiłby poruszać się bez konia. W Niemczech pewien wizjoner, Karl Benz, inżynier z Karlsruhe, już od młodzieńczych lat marzył o połączeniu mechaniki z mobilnością. Po latach eksperymentów i niełatwych rozstań z partnerami biznesowymi, w 1883 roku powołał do życia firmę Benz & Cie., a w 1885 roku skonstruował coś, co dziś uznaje się za pierwszy prawdziwy automobil – trójkołowy Motorwagen.
Benz był nie tylko konstruktorem, lecz także wynalazcą – to jemu zawdzięczamy elektryczny zapłon, świecę iskrową i sprzęgło. Jego podejście wyróżniało się na tle współczesnych mu pionierów: nie próbował po prostu dodać silnika do powozu, lecz zaprojektował pojazd wokół jednostki napędowej. Patent nr 37435 z 1886 roku stał się fundamentem nowej epoki.
Na światowe uznanie musiał jednak poczekać do roku 1888, kiedy to żona wynalazcy, Bertha Benz, bez wiedzy męża wyruszyła w historyczną podróż z Mannheim do Pforzheim. Pokonując 106 kilometrów z prędkością około 13 kilometrów na godzinę, udowodniła, że automobil to nie tylko eksperyment – to przyszłość transportu.
Zaledwie kilka lat później, w 1894 roku, Benz zaprezentował model Velo. Lekki, niezawodny i elegancki, stał się symbolem nowoczesności przełomu wieków. Do roku 1902 powstało około 1600 egzemplarzy w różnych wersjach, czyniąc Benz & Cie. największym producentem samochodów na świecie w ówczesnym okresie.
Prezentowany egzemplarz, pochodzący z kolekcji Caffyns, opuścił fabrykę 15 sierpnia 1899 roku i trafił do Londynu, gdzie sprzedano go za 180 gwinei. Jego pierwszym właścicielem był pan Martin z Kentu – geolog, który wykorzystywał pojazd do swoich badań terenowych. W 1931 roku auto kupił dealer Charles Baker za 7 funtów i 10 szylingów, a cztery lata później wraz z jego firmą trafiło do spółki Caffyns.
Benz Velo brało udział w 66 edycjach legendarnego Rajdu Londyn-Brighton, a w 1952 roku pojawiło się w filmie Genevieve jako „statysta” w wyścigu London-Brighton. Pod maską pracuje jednocylindrowy silnik o pojemności 1045 cm³, chłodzony wodą, z pasowym napędem dwubiegowym i łańcuchowym przeniesieniem napędu na tylne koła. Samochód zużywa około 4,8 litra paliwa na 20 mil. Układ kierowniczy jest obsługiwany za pomocą drążka kierowniczego.
Szacowana cena pojazdu na aukcji: 160 000 – 220 000 funtów.
Źródło, Zdjęcia: Bonhams|Cars | link do aukcji